22 oktober 2012

Ugnsrostad Butternut squash













Har länge varit sugen på säsongens favorit Butternut squash! I helgen köpte jag en och det blev middag både igår och idag! Räkna en squash till två vuxna portioner då den säckar ihop lite i ugnen. Den får samma sötma i ugnen som morot fast har så klart sin egen smak!

Jag ugnsrostar min med flingsalt i 225 grader och 30 min och tärnar den ca 3-4 cm. Var noga med att skala den ordentligt. Själv sparade jag kärnorna för att ev odla egna till våren : )

Åt den med kycklingfilé och smulad feta och rostade valnötter och strödde på. Nötterna krossade jag lite med en kavel, hettade upp en panna med olja och rostade dem ca 2 min och flingsalt på.

Härligt när säsongerna ger en mat som man bara äter då och sedan kan längta länge efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar