3 oktober 2012

Hos veterinären

Igår var jag med Baltis hos Dalbyveterinären!


Eftersom Solhaga har 50 % rabatt på plantskolan tänkte jag lite naivt att Flyinge Plantskola kanske också hade lite realisation! Hehe, skulle inte ha inbillat mig det. Det blev en mycket kort promenad bland dyra växter och vi åkte vidare till Dalby...


I det minimala väntrummet pryds ena väggen av denna ursöta väggmålning.


Denna kisemiss är min favorit! En veterinär som har denna sötnos målad på väggen är garanterat mysig.


Baltis var så lugn, precis som matte : )

Jag kände för någon vecka sedan en mjuk kula på hans bringa som jag ville kolla. Dessutom var det nu tre år sedan han vaccinerades så nu var det dags. Jag uppskattar att veterinären i Dalby sätter hundens välbefinnade först och inte att tjäna pengar. Baltis som bor så pass isolerat från andra hundar och aldrig äter andra djurs bajs behöver inte årliga vaccinationer. Så då vaccineras han bara vart tredje år. När jag gick hos Hörby veterinärstation rekommenderade de vartannat år men på Djursjukhuset i Malmö är det strikt varje år.

Knutan var godartad cancer så den får sitta där den sitter. Om den växer och blir för stor enligt vårt tycke får den helt enkelt opereras bort. Han kan få fler också men om de känns lika mjuka så behöver jag inte kontrollera dem.

Inga problem med öroninflammation och tänderna var fina. Lite tandsten på ett par bakre kindtänder men inget som behövde fixas. Så att ha tagit tandsten en gång på nio år känns helt ok! Bra att han gillar att tugga pinnar. Plus att han får plaque off i maten i perioder.

Han var också mycket nöjd med att jag inte har märkt mer än ett litet skov från spondylosen han blev diagnosticerad med förra sommaren. Han får sin halva tablett smärtstillande varje morgon och är pigg som tusan för att vara en gubbe.

Så vi firade med att dela en snustorr donut från Hemköp efteråt och körde sen till Malmö och hämtade upp mamma för ett par dar på landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar