30 oktober 2012

Grundrecept på cookies

Har här ett grundrecept på cookies som jag tänkte dela med mig av!

När smeten var klar delade jag upp den i två delar. Smaksatte den ena halvan med grovhackade jordnötter (ca 1 dl och det blev för mig lite för stark smak av jordnöt) och den andra med sultanrussin. Ska nog testa vanliga russin nästa gång som är starkare i smaken. Sultanrussin kommer från torkade gröna druvor till skillnad från de vanligaste russinen som kommer från de röda druvorna.


Ca en dl smet blir en kaka stor som en handflata : ) sex klickar på en plåt är halva smeten.

Ingredienser:
200 gram smör
2 dl strösocker

1 dl farinsocker
2 st ägg

4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Smält smör och strösocker i en kastrull.
  3. Rör ihop farinsocker och ägg i en skål.
  4. Blanda de torra ingredienserna.
  5. Rör ihop alltsammans i en skål.
  6. Smaksätt om du vill med valfria tillbehör såsom hackad chocklad, russin, jordnötter, kokos, tranbär o.s.v.
  7. Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper.
  8. Lägg dem inte för tätt eftersom de flyter ut.
  9. Grädda 10-15 minuter.
  10. Låt kakorna kallna på plåten.


Russincookies



Jordnötscookies


Chokladcookies. Här tänkte jag mig inte för när jag bakade förra veckan. Jag skulle ha chokladen hackad men hällde ner den innan smör/socker-blandningen svalnat så bitarna smälte och färgade cookisarna helbruna. Blev besviken och skickade allihop med Lina hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar