2 april 2013

Ny hobby

Har i några månader varit nyfiken på geocaching sedan en granne berättade om det! I förrgår köpte jag den rekommenderade appen och vi gav oss ut för att leta efter de första! På en långpromenad hittade vi 3/5 st!!! De två vi inte hittade måste jag kolla först när snön smält bort!

Geocaching är en sport där man på landet eller i ett samhälle/stad letar efter geocachar eller bara cachar. I appen jag använder letar jag efter geocachar och får koordinaterna till dem, beskrivning om var de ligger/info om stället, tex historik, ledtrådar, foton och vem dom hittat cachen tidigare och dessa personers anteckningar som ibland innehåller fler ledtrådar.

Det finns fem svårighetsgrader på att hitta cacharna och fem svårighetsgrader för terrängen till cachen. Fyra storlekar på de fysiska cacharna, allt från en filmburk till plastlåda på ca 10x5x20 cm. De kan vara gömda under stenar, i murar, hänga i träd eller fästa med magnet bakom skyltar osv, fantasin sätter gränserna!

Cachen består av en pappersremsa eller skrivblock där man ska skriva sitt registrerade alias. Ibland ligger där värdelösa skatter som glaskulor eller suddgummifigurer och man måste lägga något om man tar något. Den biten intresserar inte mig däremot. När man hittat cachen loggar man den i appen och då får den ett smiley-face på kartan så man vet att man klarat den!

Ibland krävs det verktyg för att få tag på cachen och denna helgen har jag haft tag på två sådana. En dom jag behövde en över tre meter lång gren för att få ner och en dom jag hade behövt en 13" hylsnyckel eller skiftnyckel för att öppna. Så den fick jag lämna ologgad : (
Men efter lite googlande och några cachar hittade börjar jag få grepp om vilka verktyg jag behöver ha liggandes i bilen!

Det känns som att detta är en hobby jag kommer ha länge utan att det för den sakens skull blir en passion. Det finns liksom cachar överallt! Sex av åtta har jag loggat bara runt Linderöd! Roadtrips är bland det roligaste som finns och kan man kombinera det med en form för skattjakt och få motion samtidigt är det perfekt!

Med över två miljoner utplacerade cachar i 180 länder så finns det ju en hel del som ska loggas...!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar