7 april 2013

Myshelg med mamma

I fredags kväll blev vi tre i stugan för mamma kom hit för en helg på landet! Lagade god middag och bara slappade resten av kvällen!


I lördags ringde klockan tidigare än önskat för det var Tyringeauktion! Jag hade tittat ut en vacker möbel men när vi kom dit satt det en grön lapp på den vilket innebär att någon på förväg lagt anbud på den. Det betyder efter otaliga besök där att det aldrig kan bli ett fynd. Inget annat fanns av intresse så vi lämnade auktionen efter en halvtimme!


Körde istället till Förmedlingscentralen som alltid är mycket underhållande och köpte lite "bra att ha". Har letat länge efter golvrengöringmed syréndoft för den jag har håller på att ta slut och hittade den och lite annat på FMC! Ska börja diska med handskar för naglarna har börjat skikta sig och det är för att händerna blir våta för ofta. Kan i alla fall minimera problemet genom att använda diskhandskar. Tvättsvamp XL inhandlades även till bilen, har bara disksvampar hemma och det tar ju lite lång tid att skura med sådana ; ) Tio-pack med ben till Lurven åkte också ner i korgen.

Sen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra mer än att handla på Citygross och köpa med oss pizza hem från Jernkällaren i Höör. Föreslog för mamma att inviga henne i min nya hobby geocaching och hon ville jättegärna testa! Så de kommande fyra timmarna körde vi runt kring Tyringe och slingrade oss tillbaka mot Höör. Plockade totalt 14 st vilket är nytt dagsrekord!


Ett cachställe låg vid en blomsteraffär så jag passade på att köpa med mig några penséer för att ge lite vårkänsla. Ska ha dem inomhus, får se hur de trivs med det.


Ett annat ställe vi tack vare geocaching upptäckte var en utkiksplats utanför Tyringe, fantastisk vy! Det är så många pärlor man bara kör förbi och jag är så glad för att upptäcka dem!

Jag har ju absolut inget behov sedan jag blev vuxen av adrenalinkickar så jag höll på att tuppa av från nervositet när vi på jakt efter en cach körde in på en alldeles förfärlig skogsväg. Mamma som har helt annan erfarenhet av körning än jag (plus god erfarenhet av folkrace...) garanterade att det skulle gå bra men jag satt som på nålar av is och lera och bara väntade på att bilen skulle fastna. Fy för det gör jag aldrig om trots att det gick hur bra som helst. Tanken på att sitta fast med bilen långt från civilisationen fick mig att må ganska illa och jag torkade svetten ur pannan när vi väl kom därifrån. Urk.


Vi var även inne i en kohage och just denna cach var gömd uppe i ett träd maskerad som en uggla, rolig! Apropå träd så efter elva mer eller mindre fysiskt krävande cachar valde mamma att stanna i bilen för de sista tre. Jag däremot skulle ha cachen loggad så jag klättrade sex meter upp i ett träd, ganska graciöst dessutom för att vara 34 år gammal. Klättrar hellde sex meter upp i ett tveksamt hållbart träd än kör på tveksam skogsväg...


I Norra Rörum fick vi se Hammarforsen där en cach var gömd och det står alltid lite om stället i appen som används till geocaching om det finns något speciellt där cachen är gömd. Här lärde sig de skånska barnen att simma fortare än någon annanstans och det sades vara pga det iskalla vattnet i forsen. Fy vad hemskt att lära sig simma i iskallt vatten...


Vi var även uppe på en död vulkan och mamma fick ta några pauser på vägen. Med min kondis kom jag upp snabbt som en vessla på toppen, haha!

Loggade sista cachen vid stationen i väntan på pizzan och vi fick tom en näve slickepinnar med oss när de fick veta hur långt hemifrån vi var! Bästa pizzorna jag ätit finns på Jernkällaren. Förutom Två bagare i Slottsstaden i Malmö.

Mamma slocknade som ett ljus i soffan efter maten och vi fick en bra sovmorgon idag! Inte mycket hände under dagen, mest soffmys och sen hade vi manikyr en timme. Lämnade henne vid bussen och stack sedan vidare för att logga ett par cachar vid Bosarpssjön och Äsphult.


Stannade till på kyrkogården och tände ett ljus till en person jag tänker på då och då. Typiskt sådant man tänker att man ska göra men inte får gjort. Sådant man ångrar när det i andra situationer är försent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar