31 december 2012

Julhelg på Café David



Precis som förra året arbetade jag som volontär under julhelgen på Cafe David. Det är café, restaurang och mötesplats och är en av Skåne Stadsmissions verksamheter. Café David har öppet varje dag för människor som i olika former lever i utsatthet. De flesta är hemlösa och många har missbruksproblematik. Det ligger på Malmgatan vid Värnhem, mittemot Döbelnsgatan där jag hade min första egna lägenhet.

För mig är det viktigt att göra skillnad, inte tänka "man borde" eller "någon gång ska jag...". Det är NU som gäller, det finns ingen garanti för en morgondag.

Jobbade tre pass i år, 12-20 julafton och 08-12 juldagen. Annandagen var abonnerad till Lions annars hade jag jobbat då med. I huvudsak jobbade jag i köket och med serveringen. Mellan 15-19 var det julbord och det känns så härligt att se allt som skänks av företag och privatpersoner. I år hade vi ca 120 matgäster!

Ett tips om ni vill göra skillnad är att ringa och kolla om något saknas på menyn. Spelar ingen roll om det är en salami eller två burkar sill. Många munnar ska mättas så det mottages med glädje! Riktigt roligt var att det vid ett par tillfällen kom in kvinnor och lämnade julgodis som de bakat med sina barn. Fint att vissa barn får lära sig tidigt att tänka på andra mitt i denna jävla konsumtionshysteri som numera går under benämningen jul...

Inte en paus på hela passet så jag var helt slut när jag kom hem till mamma! Lite julgodis och tv-mys och sen ner i bingen för att starta tidigt igen på juldagen. Då var det frukostservering 8-9 och sen kaffeservering till 12 då resterna av julbordet serverades till lunch.

Men då var mitt sista pass slut och jag hämtade Baltis och bilen hos mamma och mötte sedan upp min styvdotter Fie på Hyllie för ett par dagars mys hos mig!

Det känns som att jul på Café David är givet för mig framöver. Som tur är får jag nu välja mina pass eftersom jag inte är ny och inte behöva ta det lilla som är över när ordinarie valt sina pass! Det är roligt att träffa andra volontärer men bäst är att jobba med den fasta personalen. De är fantastiska och jättetrevliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar