16 december 2012

Som julafton

Idag  var det superroadtrip med J som försov sig lite och kom vid 11. Men Baltis hade väckt mig när han upptäckte rådjuren som sovit under granen utanför så jag hade inget emot lite mer sömn...


Första stoppet var vid Munkarp där vi i finkläder klampade runt i snön i jakt på en fin gran! Jag har aldrig haft en svensk vanlig gran men det var gratis granhuggning så det för bli ett försök i år med svensk mer glesgrenad gran. Jag klär om granen inför nyår och då är det ett måste med en gran vars barr sitter fast på grenarna trots att den stått inne i två veckor redan. Dessutom är silver- eller kungsgran betydligt tätare och finare.


Det gick ganska fort att hitta en ok gran så vi hann i god tid till Röstånga Gästgiveri där vi bokat vårt traditionella julbordsfrossande!


Och vi får alltid samma bord reserverat trots att vi inte frågar efter det! Det tycker jag är lite lustigt : )


Det är helt klart bästa julbordet jag varit på!


Fisk!


Kallskuret!


Mera kallskuret!

Jag brukar skippa potatis och bröd för det har jag HIMMA ; ) Jansson gillar jag inte och hoppar gärna både köttbullar och prinskorvar sör att få plats med mest från fisk, kallskuret och dessert!


Ost!


Desserter!


Kakor!


Frukt och godis!

När vi suttit och frossat och pratat i hela 3½ timme (!!!) drog vi vidare till favoritloppisen i Billinge! Han har alltid så roliga handskrivna lappar bland sina grejer.


Hittade tre böcker med korsstygnsmönster för en femma styck!


Passar alltid på att köpa korgar till julgrupper när han har sådana för han tar en femma styck för dem!

Innan vi körde hem och lämnade mig blev det julhandling på CityGross i Höör. De har nyligen gjort om i butiken och det är allt annat än logiskt!!! Vi har så kul åt att de gjort om på ett sätt som är snurrigt istället för bättre! Jag letade efter pepparkakor och det fanns på tre ställen. Frukten är det första man kommer till vilket är helt ologiskt för man vill ju inte ha mjukt i botten på vagnen. Skor finns vid kassorna bredvid godis och mejeri. Inte tillsammans med hem och hushåll som man kanske hade föredragit.

Jaja, det har varit en superdag och jag är fortfarande mätt sent på kvällen och längtar redan tills nästa besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar