18 oktober 2012

Bloggsemester och hemmagjorda pommes

Tog en veckas semester från bloggen som många märkt : ) inte för att jag tröttnat utan för att jag inte haft ro att skriva!

Ikväll invigde jag fritösen som jag tiggt till mig av mamma i julklapp. Hon tycker att man ska få nya grejer i present och jag är mer för att få något man vill ha, nytt som gammalt. Så jag vann i år och fick mammas fritös som stått och samlat damm i hennes köksskåp!!!















Premiär blev pommes och jag har nog aldrig ätit godare pommes...

Skar stavar på 5-6 mm, sköljde dem i vatten och lät dem torka (vatten i het olja är inte bra!).
Satte fritösen på 140 grader och förkokte dem i 7 min. Tog upp dem, saltade, ökade fritösen till 190 grader och gjorde dem klara på 5 min till.

I ett recept stod det att de skulle bli klara på 1 min i 190 grader men då hade de inte fått färg ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar