1 mars 2014

Freezing cold...brrr...

I torsdags kväll cyklade Elisabeth och jag till Kallbadhuset för att för första gången vinterbada! Det stod på min bucket list och i torsdags var det fortfarande februari = vintermånad = vinterbad.

Det var vindstilla och dimmigt vilket gav en lite trolsk stämning : )
Började med att värma magen med fantastiskt god gulaschsoppa och det är något jag aldrig ätit förut vad jag minns. Glömde be om vegetariskt alternativ för jag är misstänksam mot kött om man inte kan se om där finns fett på det. Men jag blev positivt överraskad!

Efter att ha värmt upp ordentligt i bastun var det så dags. Jag hade förvarnat Elisabeth om att det kunde vara så att jag nöjde mig med ett dopp ; ) och hon sa detsamma! Men det blev tre dopp med bastu däremellan!!! Bastun var jättemysig med stora fönster både ut mot havet och mot västra hamnen. Vackert när det blev mörkt och alla ljusen tändes. 

Nu till själva doppet. Det var preeecis lika överjävligt som jag förväntat mig. Elisabeth var snabb nedför trappan och doppade sig kvickt. Själv kom jag till låren och sprang sedan upp. Två gånger. Men tredje gången tog jag tag i självdisciplinen och doppade mig. Det kändes som tusen nålar över hela kroppen när vi kom upp! 
När vi gick från bastun mot vattnet gick vi förbi tre kvinnor som helt nakna satt på en bänk och pratade. Utomhus. I februari. Galet. Men när vi själva kom upp ur vattnet kändes luften plötsligt inte så kall så vi satte oss också på en bänk. 

Två timmar på kallbadhuset och än om själva badandet var hemskt så var helhetsupplevelsen fantastisk! Blir ett klippkort inom snar framtid : )

1 kommentar:

  1. Vinterbad borde alla prova på =) Det ser ut som det Malmö´s kallbadhus? Har jag fel?

    SvaraRadera