22 september 2012

"Flyktingar, åk hem!"

Blev tipsad av min förra chef, och vill nu tipsa er, om en alldeles sällsynt gripande dokumentär.

Den heter "Flyktingar, åk hem" och är gjord i Australien. En grupp på sex australiensare, varav fem är flyktingmotståndare, får chans att ändra sina förfärliga attityder.
Detta genom att gå bakåt genom flyktingarnas spår, med starten i frihetens Australien, genom flyktingbåtarna och till transitländernas limbo. Och sedan därifrån till de krigshärjade eller politiskt instabila länder där flyktingarna inte haft ett liv värt att leva om de stannat i. För det är väl därför man flyr antar jag. För att man lever något som inte borde kallas liv eller för att det liv man ändå lever inte har några utsikter att någonsin bli strålande.

Fy för vad bortskämda vi är i Sverige. Att vara bortskämd är underbart, att ta det för givet och fördöma andra för att de vill ha det som vi och komma hit är däremot förkastligt. Man väljer inte var man föds och jag anser att ingen har rätten att säga "nej, du får inte komma hit för detta är mitt". DETTA är ingens, jag förstår att gränser skapats för att människan blev för många i antal i kombination med att vi inte är en fredlig varelse. Jag tycker riktigt illa om gränser och samtidigt är det tack vare dem jag bor i det fantastiska samhället som jag gör.
Men en sak är klar, må den som säger "nej" själv uppleva död och tortyr och svält och förföljelse och brist på yttrandefrihet. När en människa upplevt detta kan jag inte tänka mig att det är många som håller fast vid "nej". Måtte alla säga "ja", förklara hur vi lever här, säga "välkommen" och visa att vi menar det och blanda nya med gamla svenskar. Värdera deras kompetenser och visa att vi behöver dem precis som dem behöver oss.

Snälla se denna dokumentär i tre delar och sprid medmänskligheten vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar