28 oktober 2009

Ny brevlåda - decoupage

Det har varit en riktigt mysig pysslardag idag.
.
Ikväll satte jag igång med brevlådan, kul grej att göra decoupage med. Den som står ute nu är också decoupage fast med rosor och det passar ju inte så bra nu på hösten.
.

.

.

.
.
Detta behövs:
  • vit brevlåda (169 kr på Bauhaus)
  • sandpapper
  • servetter (ca 4-5 st)
  • pensel (finns speciell pensel på Panduro till decoupage, ca 50 kr)
  • decoupagelim (ca 90 kr för stor flaska på Panduro)

Såhär gör du:

  1. sandpappra brevlådan för att limmet ska fästa bra
  2. torka brevlådan med fuktig trasa och torka torr
  3. en serviett består av 2-3 lager papper, pilla löst det översta som har mönstret
  4. häll upp lim i en skål, ca 1 msk i taget
  5. pensla lim på hela framsidan och passa in servietten
  6. använd penseln till att stryka servietten hyfsat skrynkelfri med mer lim på penseln
  7. fortsätt pensla lim och sätt serviett runt lådan så att det ser snyggt ut där servietterna möts/överlappas
  8. Låt den gärna torka någon timme mellan penslingen av de olika sidorna om du inte är van vid decoupage, servietten är mycket skör och du kan inte hålla i lådan förrän sidorna torkat, då går det sönder
  9. var noga när du decouperar locket att det ska gå att öppna och stänga också när det torkat så att servietten inte sitter fel i gängor och skruvar
  10. så fort brevlådan är dammtorr så stryk på mer lim, massor med lim. Ju fler lager desto längre håller lådan för yttre påfrestningar. Jag lackar nog lådan 5-6 ggr.

4 kommentarer:

  1. Oh den är så snygg. Måste ta mig tid att göra en sån. Vi har ju massa snygga servetter på jobb jag ska spana in idag för att få idéer.

    SvaraRadera
  2. Vilken sjukt snygg brevlåda! Fattar inte hur du klarar av allt!
    När vi flyttar till hus sen så ska jag oxå försöka mig på att göra en egen brevlåda!
    Så vacker!

    SvaraRadera