28 september 2010

La Boulangerie

Cyklade förbi det franska bageriet La Boulangerie på Östra Rönneholmsvägen 6 i morse. Har ju sett butiken så många gånger utan att reflektera över den. Men idag svepte en ljuvlig doft in i näsborrarna när jag cyklade förbi. Så ljuvlig att jag tar tvungen att vända om, låsa cykeln och gå in...

Där fanns så mycket gott så jag visste inte var jag skulle börja. Det blev självfallet en chokladcroissant, ett surdegsbröd med aktivt kol, en rysk kaka med vallmofrö, två små brödbullar, ett med roquefort/valnötter och ett med tomat/pesto/fransk senap.

Alla deras bröd bakas i stenugn på plats i en lokal som har bagerianor sedan 100 år. Och bagaren är den sjunde generationen bagare! Inga tillsatser eller konserveringsämnen. Ca 30 olika bröd och 20 bakverk!

Man fick en liten folder med som innehöll en karta över butiken och vad några av de olika bröden och bakverken är! Trevligt!

Ikväll ska jag cykla inom ostaffären vid Kronprinsen och köpa någon god ost till kolbrödet. Det blir kvällens middag : )

1 kommentar:

  1. Åh vad gott det ser ut o låter! Men jag måste hålla med om att kolbrödet ser lite lite läskigt ut ändå... :)
    Kram

    SvaraRadera